Dovolujeme se Vás pozvat na závěrečný happening věnovaný výsledkům projektu "Po stopách prapředků", který se uskuteční v pátek 24.5.2013 v areálu Slovanského hradiště v Mikulčicích. Na akci bude prezentován realizovaný projekt a elektronická verze nové publikace "Po stopách prapředků". Pro návštěvníky je připraven také zajímavý doprovodný program. Více naleznete v přiložené pozvánce.
Projekt je realizován ve spolupráci s Místní akční skupinou Živé pomezí Krumlovsko-Jevišovicko a je spolufinancován Evropskou unií v rámci Programu rozvoje venkova ČR na období 2007-2013.
Ve dnech 16. a 17. května 2013 byl v rámci realizace projektu "Po stopách prapředků" uspořádán dvoudenní seminář s exkurzí, zaměřený na projednání získaných podkladů a informací pro připravované webové stránky a zejména stejnojmennou publikaci, zaměřenou na nejzasší historii Podluží, Hodonínska, Moravského Krumlovska a Jevišovicka.
Seminář se v prvním dnu uskutečnil v muzeu ve Vedrovicích a během následné exkurze ve druhém dnu účastníci navštivili Městské muzeum v Moravském Krumlově, Zámek v Jevišovicích a další zajímavé lokality Krumlovska a Jevišovicka.
Projekt je realizován ve spolupráci s Místní akční skupinou Živé pomezí Krumlovsko-Jevišovicko a je spolufinancován Evropskou unií v rámci Programu rozvoje venkova ČR na období 2007-2013.
Ano. Tato možnost je reálná i pro naši MAS Dolní Morava. Jak už jsme informovali v minulém čísle zpravodaje, čeká v tomto roce naši místní akční skupinu zpracování nového strategického plánu rozvoje pro všech 21 obcí v územní působnosti MAS. Tato strategie bude zcela zásadní pro čerpání dotačních prostředků z velké části schválených operačních programů EU pro období 2014 až 2020. Podnikatelé, obce ale i nezisková sdružení budou moci prostřednictvím MAS získávat na své záměry a projekty finanční prostředky hned z několika operačních programů. Přesné vymezení operačních programů ze kterých bude možné prostřednictvím MAS podporu čerpat, bude známo na podzim tohoto roku. Přípravu kvalitního strategického plánu chceme dosáhnout zejména provedením informační kampaně a následnou organizací pracovních seminářů. V rámci procesu zpracování tohoto dokumentu tak proběhne v každé obci v územní působnosti MAS pracovní seminář pro občany obcí, zejména zástupce veřejného, neziskového a podnikatelského sektoru. Na každém semináři bude proveden sběr podnětů, informací a poznatků souvisejících s potřebami nejen obyvatel a samosprávy, ale i soukromých podnikatel působících v příslušné obci. Semináře se uskuteční v podzimních měsících tohoto roku (viz. tabulka níže) a bližší informace o těchto setkáních budou zveřejněny jak na stránkách naší MAS, tak také pomocí tradičních informačních kanálů v příslušné obci (www, KTV, rozhlas atd.).
Ve dnech 11. a 12. dubna 2013 byl v rámci realizace projektu "Po stopách prapředků" uspořádán dvoudenní seminář s exkurzí, zaměřený na projednání získaných podkladů a informací pro připravované webové stránky a zejména stejnojmennou publikaci, zaměřenou na nejzasší historii Podluží, Hodonínska a Moravského Krumlovska. Jako motto setkání bylo zvoleno „Společné hledání potenciálu pravěkého a prehistorického dědictví“. Seminář v prvním dnu se uskutečnil v kulturním domě v Josefově a během následné exkurze ve druhém dnu účastníci navštivili Slovanské hradiště v Mikulčicích a následně zajímavá místa na Pohansku, zejména pak Archeologickou expozici "Velkomoravské Pohansko" v muzeu Zámeček Pohansko. Projekt je realizován ve spolupráci s Místní akční skupinou Živé pomezí Krumlovsko-Jevišovicko a je spolufinancován Evropskou unií v rámci Programu rozvoje venkova ČR na období 2007-2013.
Dne 14.3.2013 se ve Žluticích na Karlovarsku uskutečnila Valná hromada Národní sítě Místních akčních skupin ČR, které je naše místní akční skupina členem. Za naše sdružení se Valné hromady zúčastnil předseda Josef Smetana. V úvodu této valné hromady zaznělo několik příspěvků ze strany pozvaných zástupců MZE ČR, MMR ČR, Svazu města a obcí ČR, Spolku pro obnovu venkova a Svazu místních samospráv.
Z úst vrchního ředitele Sekce přímých plateb a rozvoje venkova MZe Ing. Pavla Sekáče bylo potvrzeno již avizovaných a aktuálně ze strany MZe navržených 5% z Programu rozvoje venkova ČR (2014 - 2020) pro rozdělení metodou LEADER a tedy prostřednictvím MAS. Ze strany zástupce MZe zazněla také kritika současného návrhu rozdělení obcí v ČR na periferní, stabilizované a urbanizované, které v současné době prosazuje MMR ČR a které může velmi negativně postihnout český a moravský venkov. Dále pak Ing. Josef Tabery, ředitel odboru Řídící orgán PRV, připomněl několik zásadních témat týkajících se MAS. Mimo komentář k přibližným termínům předložení oficiální metodiky tvorby strategických dokumentů MAS, zaznělo zejména téma hledání jednotné právní formy pro MAS ČR, téma nutné budoucí multifondovosti, tedy možnosti zaměření strategických dokumentů MAS na ostatní schválené operační programy (mimo PRV), či důraz na tvorbu strategických dokumentů v duchu "rozvojového" přístupu k území, ne přístupu "začleňovacího", a také potřeba přistoupit ke strategickému plánování přístupem strategie EU - "Evropa 2020“, jejímž cílem je v příštím desetiletí dosáhnout zejména nového růstu. Zástupce Spolku pro obnovu venkova, JUDr. Radan Večerka pak velmi kriticky přistoupil k faulům ze strany MZe vůči prostoru venkova. Zejména kritizoval někdejší prohlášení ministra zemědělství Bendla, ve kterém sliboval min. 20% do venkovského prostoru, přičemž navržená realita činí oněch 5%. Další informace o příspěvcích hostů jsou také uvedeny v tiskové zprávě NS MAS ČR.
Předsedou NS MAS ČR byl opakovaně zvolen Ing. Fratišek Winter, místopředsedou pak Ing. Jiří Krist a Jan Florian. Dále byli zvoleni členové výkonného Výboru NS MAS ČR, do kterého za Krajskou síť NS MAS ČR Jihomoravského kraje byla zvolena Anna Čárková (předsedkyně KS Jihomoravského kraje) a jako zástupce Ing. Josef Smetana (místopředseda KS Jihomoravského kraje). Dále byli voleni také noví členové Kontrolní komise, do které byl za KS Jihomoravského kraje nominován a následně zvolen Ing. Petr Revenda (hospodář KS Jihomoravského kraje). Valná hromada dále schválila členské příspěvky pro rok 2013 ve výši 10 tis. Kč pro "podpořené" MAS a ve výši 2 tis. Kč pro "nepodpořené" MAS. Dále schválila mimořádný členský příspěvek ve výši 5 tis. Kč na činnost Vyjednávacího týmu. Následně pak byl schválen rozpočet pro rok 2013. Ve více než šesti hodinovém zasedání zaznělo také několik "živých" diskuzních příspěvků zejména k Výroční zprávě o činnosti NS MAS ČR za rok 2012, ke zprávě o hospodaření či k dosaženým výsledkům Vyjednávacího týmu. V průběhu celého zasedání však ze všech stran zaznívala nutnost většího a společného semknutí celého venkovského prostoru, zejména v podpoře probíhajících iniciativ (např. Druhá zlínská výzva apod.) a důrazu na nutnost zdůraznění metody LEADER a činnost MAS v ČR při všech jednáních týkajících se budoucího programového období.
Nový návrh Programu rozvoje venkova je zdrcující. SMS ČR je ostře proti.
Ministerstvo zemědělství představilo návrh PRV 2014 – 2020, ve kterém masivně vytěsňuje venkov.
Dne 20. února 2013 se odehrálo jednání pracovní skupiny ministra zemědělství k návrhu struktury nového Programu rozvoje venkova na období 2014 – 2020. Bohužel ihned v úvodu je nutné konstatovat, že slovo venkov v názvu programu by v případě naplnění tohoto návrhu zůstalo jen jakousi reminiscencí minulých časů. Podpora venkova je totiž vytěsněna na maximální možnou mez danou nařízeními Evropské komise na povinnou výši 5% pro metodu LEADER z celkové alokace vyčleněné na realizaci Společné zemědělské politiky v daném státě.
Pokud tento dokument připodobníme ke stávajícímu programovému dokumentu PRV, tak z celé tzv. osy III zůstaly v návrhu k implementaci pouze následující opatření;
Investice do nezemědělských činností (dle článku 20.1.b) – podpora diverzifikace zemědělských podniků (opět podpora OZE, údajně však bez bioplynových stanic). investice do drobné vodohospodářské infrastruktury (dle článku 21.1.b) – realizována má být pouze dílčí část vodohospodářské infrastruktury, probíhají jednání s MŽP jako řídícím orgánem nového OPŽP o obsahu tohoto opatření místní akční skupiny LEADER – zde by měly být umožněna všechna opatření, i ta, která v současném návrhu vypadla, mimo tzv. nárokové platby (vztažené na hektary zemědělské půdy) a opatření se zvláštním režimem – například Zahájení činnosti mladých zemědělců apod.
Toť vše, co chce, respektive je ochotno MZe, jako řídící orgán současného i budoucího Programu rozvoje venkova financovat... Není tomu tak dávno, kdy nás představitelé MZe ujišťovali, že se venkov nemá brát jen jako místo pro tvorbu zisku nekonkurenceschopných (?) podniků, že venkov musí být chápán jako prostředí, kde žijí lidé. Bohužel to, co nyní MZe představilo je v příkrém rozporu s uvedenými proklamovanými frázemi.
Pozitivně lze hodnotit to, že i žadatelé v rámci metody LEADER, kterou na venkově realizují Místní akční skupiny (MAS), budou moci připravit žádosti pro rozvoj svého území a pro zlepšení života a služeb na venkově. Při předpokládané celkové finanční obálce na celé PRV 2014 – 2020 a počtu území MASek, však bude jejich roční alokace přibližně v rozmezí 3 – 6 mil. korun. Při takto výrazně omezených prostředcích alokovaných na metodu LEADER však vyvstává otázka, zda bude reálné vůbec podpořit žadatele realizujících své projekty prostřednictvím MAS plošně na celém území ČR. Může tak nastat situace, že se čerpání v novém programovém období bude řešit opět výběrem mezi územími MAS a budou podpořeny jen některé. Dnes se mluví zhruba o padesáti. Pomineme-li ten fakt, že to ještě před časem MZe odmítalo, pak vyvstává otázka, jak a z čeho budou uskutečňovat své projekty obce, které nebudou součástí podpořeného území MAS..
Faktem, který je však nutno dát do souvislosti s naznačeným záměrem drasticky omezit politiku rozvoje venkova v budoucím PRV, je ten, že se z celkové obálky pro ČR ve víceletém finančním rámci EU přesunulo cca 300 mil. € ze Společné zemědělské politiky (PRV) do tzv. Kohezní politiky (jejíž naplňování je v gesci MMR ČR), což jsou vlastně všechny plánované operační programy. Nikdo však ale nesdělil, kde tyto prostředky skončí – bude to venkov, který byl takto „vyretušován“ z PRV, nebo se tato suma stane kořistí pro jiné velké hráče? Jen pro připomenutí – v případě PRV 2014 – 2020, je Evropskou komisí stanoveno, že minimálně 5 % finanční prostředků musí být rozděleno metodou LEADER. V jiné části příslušných Nařízení je však určeno, že z prostředků ERDF (tedy zejména budoucí IROP) má být rovněž 5% vyčleněno na tzv. urbánní dimenzi, tedy na projekty velkých měst. V návrzích nových operačních programů se sice téměř všude hovoří a píše o územní dimenzi, ale nikde nefiguruje žádná povinná kvóta, která by garantovala patřičný podíl alokovaných prostředků také pro venkovské oblasti.
Ještě pikantnost téměř na závěr. Po představení koncepce PRV a zdůvodněním silně okleštěné problematiky venkova zejména odsunem uvedených 300 mil € do Kohezní politiky, se cítili být „okradeny“ prakticky všechny NNO, zastupující venkov a komunální sféru. Dle některých vyjádření a komentářů čelných představitelů zástupců zemědělských svazů však stejný pocit měli i oni. S nadsázkou však lze uvést, že na parkovišti před budovou MZe na ně ale čekalo služební auto i s řidičem...
Domníváme se, že nastal čas (doufaje, že už není pozdě), aby se venkov konečně ozval tak, aby nebyl dále tímto způsobem přehlížen. Aby na něj něco zbylo – pokud nemá být český a moravský venkov jen tou noclehárnou, pro ty, co svůj výkon, um a vědomosti jedou ráno odevzdat do měst, které se potom prezentují tím, že u nich vzniká to tolik potřebné HDP a zaměstnanost – ne na jakémsi venkově. I za tímto účelem stále běží tzv. Druhá zlínská výzva, která je v dané situaci hlavní cestou, jak venkov sjednotit a zařadit zpět mezi silné hráče o evropské prostředky. Ministerští úředníci musí pochopit, že Česká republika, více než která jiná členská země EU, je tvořena pestrým a plošně rozsáhlým venkovem. Pokud je proklamovaná podpora venkova z prostředků Společné zemědělské politiky EU v ČR seškrtána ze strany MZe na nejnižší možný podíl, je to signál, že dlouhodobá politika venkova prosazovaná tímto resortem nyní zcela kolabuje. SMS ČR proto vyzývá všechny obce, menší města a další aktéry venkova, aby se zapojili do aktivního boje za výrazné navýšení alokací směřující na projekty rozvoje venkova z PRV 2014+, samozřejmě při využití metody LEADER. SMS ČR v nejbližších dnech osloví ministra zemědělství a vyzve ho, aby neuvážlivé snížení alokace na rozvoj venkova a realizaci metody LEADER, výrazně přehodnotil. V opačném případě by bylo další užívání názvu Program rozvoje venkova zavádějící a nedůstojné vůči veřejnosti, která tyto rozsáhlé regiony ČR obývá.
předsedou spolku je společnost Communal Servis & Consulting, s.r.o. Hlavní 116, 69156 Hrušky, zastoupená Ing. Josefem Smetanou, jednatelem
Ing. Jarmil Adamec Ph.D. místopředseda spolku
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
místopředsedou spolku je Obec Rohatec, zastoupená Ing. Jarmilem Adamcem Ph.D., starostou obce
Projekt "MAS - MAS Jižní Slovácko - 2" registrační číslo projektu CZ.07.02.01/00/22_003/0000339 je projektem provozního charakteru, jehož cílem je zajistit stabilní administrativní kapacitu MAS. Dále jsou díky němu financovány také některé další výdaje potřebné pro výkon činnosti MAS. Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.